OMG, OMG, OMG! Får DK Hostmaster ny hjemmeside?

15. december 2008

Jeg skulle lige til at købe endnu et .dk-domæne til samlingen, men DK Hostmaster er nede med beskeden:

Grundet opgradering er DK Hostmasters hjemmeside utilgængelig i dag fra kl. 22-01.
DK Hostmaster’s page is unavailable from 10 PM CET to 01 AM CET.

Hvad er der mon i vente? Bedre administrationsmuligheder? Bedre teknisk integration med domænesælgere? Hm…

Opdatering: Det skal tilføjes, at nedetiden i aften var varslet. Men endnu mere interessant er det måske, at en af ankerne mod Afilias var netop SLA, som foreskrev muligheden for planlagt nedetid. Guan skriver vist på et indlæg med dette fokus?

ReVision

26. november 2008

Der er indkaldt til et debatmøde i januar, mest fordi det ellers bliver svært at få folk til at møde op i denne julefrokosttid, men det betyder ikke nødvendigvis at vi behøver vente til januar med debatten.

En vigtig opgave er at revidere foreningens holdningsoplæg. Nu hvor det ser ud til at DIFO vinder udbuddet, er mange af sektionerne irrelevante, for eksempel vores holdning til udbuddet. Sektionen om konkurrence og valgfrihed er måske stadig relevant, men det kan næppe betale sig at bruge for meget energi på at arbejde for en shared registry-model i DIFO-regi efter så mange udmeldinger fra DIFO-medlemmer om at shared registry er fuldstændig uacceptabel. Måske er vores mål om demokrati og direkte indflydelse for registranter stadig relevante, men det er tvivlsomt om de kan realiseres.

Personligt ville jeg tale for at lægge mest vægt på teknik og regler/administration, to områder hvor der stadig er en realistisk mulighed for forandring.

Det er derfor på tide at revidere holdningsoplægget. Hvad skal finjusteres? Hvad skal skrives helt om? Hvad skal fjernes? Hvad skal tilføjes? Det er oplagt at foreningens medlemmer begynder denne diskussion allerede nu. Hvad mener du?

Indkaldelse til ekstraordinær generalforsamling og debatmøde

26. november 2008

Så ligger afgørelsen om administrationen af .dk-domænet i de kommende år næsten klar: DIFO og derfor også DK Hostmaster kommer ganske sikkert til at stå for driften i de kommende seks år. Det er naturligvis en skuffelse for den siddende bestyrelse i vores forening, som varmt har støttet dotDK’s bud på forvaltningen.

Som det ligger i navnet, har intensionen med stiftelsen af Foreningen af Danske Domæneregistranter fra start været at fungere som interessegruppe for alle folk derude, som ejer et .dk-domæne — og spørgsmålet er naturligvis, hvordan vi bedst gør det i fremtiden. Derfor indkalder vi til kombineret debatmøde og ekstraordinær generalforsamling i midten af januar, så vi alle kan få mulighed for at lægge den kommende kurs. Så:

Indkaldelse til ekstraordinær generalforsamling

Der indkaldes hermed til ekstraordinær generalforsamling i Foreningen af Danske Domæneregistranter.

Generalforsamlingen finder sted den onsdag d. 21. januar, kl. 19:30, hos 23 på Vesterbrogade 67, 1. th., 1620 København V.

Dagsorden:
1. Valg af dirigent og referent
2. Valg af stemmetællere eller stemmetællingsteknologi
3. Suppleringsvalg til bestyrelsen

Det vil være muligt at deltage i generalforsamlingen virtuelt. Medlemmer der ønsker ikke kan møde op fysisk bedes kontakte Steffen Tiedemann Christensen (steffen@refresh.dk) i god tid inden generalforsamlingen.

Efter generalforsamlingen vil der være en orientering fra næstformanden og et debatmøde.

Det vil naturligvis være muligt at stille op til bestyrelsen ved generalforsamlingen, men for at sikre et tilstrækkeligt antal kandidater, opfordrer vi medlemmerne til at indstille potentielle kandidater. Send gerne en mail til Steffen med navn, email og et sætning eller to om hvorfor vedkommende bør sidde i bestyrelsen. Så kontakter vi dem og opfordrer til at de stiller op.

Så kom afgørelsen

25. november 2008

ComON har noget skriv (med det sædvanlige vrøvl om “det danske internet”). En sørgelig beslutning for .dk-registranter.

DK-Hostmaster og DotDK ved nu hvem der vandt

30. oktober 2008

Christian Lund er Netnationens udsendte og medlem af Foreningen af Danske Domæneregistranter. Han skrev forleden om de helt store nye udvikling i udbudsrunden hos Computerworld, og vi gengiver her…

Ifølge ComOn har It og Telestyrelsen bekendtgjort deres beslutning, om hvem der fremover skal lede .DK, til kombatanterne DotDK og DK-Hostmaster.

Når vi andre skal vente indtil midten af November med at få nyt om beslutningen, skyldes det at DK-Hostmaster har anmodet om at få partsstatus i henhold til forvaltningsloven.

Det betyder at IT og Telestyrelsen skal sende en foreløbig afgørelse til høring hos parterne, og at DotDK og DIFO derpå skal have mulighed for at kommentere beslutningen, før den endelige afgørelse træffes og meldes offentligt ud.

http://www.comon.dk/news/dotdk-afgorelse.traekker.ud._38307.html

I den seneste tid har man kunnet læse om en kontroversiel bruger undersøgelse, rekvireret af DotDK, som skulle veje meningerne iblandt de danske domæne(l)ejere. Om hvor vidt denne undersøgelse giver et peg på It og Telestyrelsen beslutning er ganske uvist, men ifølge en lignende undersøgelse udarbejdet af Netnationen.dk så har DK-Hostmaster en solid opbakning iblandt brugerne.

http://netnationen.dk/tender/#vote

dotDK’s undersøgelse

29. oktober 2008

Læs om det i ComON’s artikel. Punchline:

I opsummeringen lyder det, at 11 af dotDK’s 19 støtter bliver betegnet som vigtige af mindst 47 procent af de danske internetbrugere.

I undersøgelsen viser besvarelserne også, at støtten til DIFO’s 11 medlemmer også bliver betegnet som vigtige af 47 procent af de adspurgte. Det får DotDK til at konkludere, at parterne har lige stor opbakning i det danske internetsamfund.

Hvis undersøgelsen er udført korrekt (læs kommentarerne for en diskussion om hvorvidt det er tilfældet), er det nok tvivlsomt om dotDK’s konklusion om at parterne har “lige stor opbakning” er korrekt. Det er muligt at opbakningen til DIFO er større, men at internetsamfundet alligevel finder dotDK’s støtter “vigtige”. Hvilket jo er kriteriet fra udbuddet.

Jeg synes undersøgelsen er interessant og underbygger dotDK’s sag, men er ikke afgørende. Her er dog en kommentator som mener noget andet:

“Men resultaterne af sådan en undersøgelse er jo bare en hurtig måde at legitimere sin eksistensberettigelse, og dotDK kan ikke bevise noget som helst med den undersøgelse,” forklarer Christian Viktor Rasmussen.

Tydeligere kan det vist ikke siges…

Det er til gengæld en ret overdrevet udtalelse. Måske kan dotDK ikke afgøre sagen med den undersøgelse, men kan de virkelig ikke bevise noget? Om ikke andet har mindst 475 personer (47% af 1.012) udtalt at de finder dotDK’s støtter vigtige. Hvis man skal tro DIFO-tilhængere på diverse debatfora, er det et ret overvældende resultat.

DK Hostmaster og ændringer i overgangsperioden

9. oktober 2008

ComON har en, efter min mening, lidt morsom historie. Peter “GratisDNS” Larsen bad åbenbart DK Hostmaster om nogle ændringer i de mails der sendes ud ved redelegeringer. Nogle mener at det bare var for at skabe ballade, men selve forespørgslen virker rimelig. Han fik en afvisning der bl.a. henviste til at der meget snart kommer en afklaring i udbudsforløbet.

»Nu er Peter Larsen jo en af de personer, som mener, at DotDK allerede har overtaget administrationen i Danmark, og så synes jeg, at det er lidt mærkeligt, at han beder os om at ændre vores struktur, hvis han mener, at det alligevel er DotDK, der skal overtage om kort tid,« siger Per Kølle med henvisning til, at Peter Larsen via formandsskab i foreningen DK Registrar er støtte til de foreløbigt udvalgte udbudsvindere DotDK.

Jeg har en vis forståelse for at DK Hostmaster ikke vil foretage de helt store investeringer i disse dage, men hvis dotDK vinder udbuddet, vil der stadig gå flere måneder før selve overdragelsen finder sted. Det kommer selvfølgelig an på omkostningerne, men måske burde man stadig overveje mindre ændringer?

Det er dog lidt morsomt hvis nogen skulle mene at “dotDK allerede har overtaget administrationen”. Tror nogen seriøst det? Jeg håber virkelig at det citat er fra et interview med Per Kølle hvor han prøver at være morsom, og ikke fra det oprindelige svar.

Per Kølle fortsætter med at sige at “i øjeblikket aner jeg ærligt talt ikke, om der er andre end Peter Larsen, der er berørt af det her.” Det er måske også rimeligt nok. Men artiklen fortsætter:

Han mener, at det er GratisDNS’ egen forretningsmodel, der er skyld i den påståede forvirring.

»Det hænger sammen med, at han ikke aner, hvem der er hans kunder, fordi han låner sin navneserver ud til andre. Vi laver 150.000 redeligeringer om året. Hvis det her kun vedrører GratisDNS, så vil vi helst undgå at potentielt forvirre en masse andre kunder,« siger Per Køller, der gerne vil analysere behovet, hvis DK Hostmaster skal fortsætte driften.

Nu synes jeg at GratisDNS leverer en udmærket tjeneste til en yderst rimelig pris, men en del af årsagen til tjenestens store succes er DK Hostmasters omstændige procedurer for godkendelse af navneserver (og det indtil for nyligt tilknyttede gebyr). DK Hostmaster mener at navneservergodkendelsen er nødvendig for at forhindre “dårlige” DNS-udbydere. Burde man så ikke tage konsekvensen af den politik og gøre livet lidt lettere for de “gode” DNS-udbydere?

Computerworld om dotDK-støtter

30. september 2008

Læs artiklen her. registrant.dk er omtant i kommentarerne. Man skal bestemt ikke overvurdere vores forenings betydning, men Andreas Korsgaards betragtning i denne kommentar er faktisk ret interessant:

de angiver jo selv at deres “eksistens” skyldes muligheden for indflydelse, hvor i de jo netop er interesserede i at dotDK vinder. Hvis ikke, så mister de jo deres raison d’être som forening.

På en måde har han fuldstændig ret, selvom jeg er helt uenig i hans konklusion. Det er jo lidt ligesom at finde det suspekt at et politisk parti støtter frie valg i et land, fordi det mister sin raison d’être hvis der ikke kommer valg.

En væsentlig fordel ved dotDK er netop at registranterne kan få indflydelse. Jeg tvivler på at vores forening får nogen særlig indflydelse med mindre nogen fra foreningen bliver valgt til bestyrelsen. Men registranterne som en helhed vil få mere indflydelse med dotDK som .dk-operatør.

Hvis det i stedet bliver DIFO der løber med tilladelsen, vil registranterne kun få begrænset mulighed for indflydelse. Som registrant har man (hvis man er enig i Andreas’s betragtning, hvilket jeg er) dermed et incitament til at støtte dotDK. Det gælder selvfølgelig kun så længe andre aspekter af dotDK’s bud er tilfredsstillende; måske synes man at shared registry er dårligt for registranterne og at dette opvejer andre hensyn.

Hvad skal man så mene om hvorvidt dotDK har “nok” opbakning? Jeg synes at kravet om opbakning er ret uklart. Det er dog tydeligt at der ikke er tale om en popularitetskonkurrence hvor der kræves “mere” opbakning (hvordan det så skal måles) end hvad DIFO har opnået. Hvorvidt dotDK har fået nok støtte er op til IT- og Telestyrelsen at vurdere. Personligt finder jeg ikke kriteriet udtrykt klart nok til at vurdere det.

Peter Brodersen om dotDK’s oppetidsgaranti

24. september 2008

For nogle uger siden bad jeg Peter Brodersen om at uddybe hans kritik af dotDK’s garanti om 100% oppetid. Han var så venlig at skrive denne mail til ham. Jeg havde egentlig regnet med at bruge det i en anden sammenhæng, men fik aldrig tid til at skrive det indlæg. Derfor vil jeg i første omgang gengive hans mail.

Hej Guan,

Svaret er nok “alle nedenstående” :) Du får først oneliner-opsummeringen,
og derefter uddybende forklaringer. Den overordnede test er mentalt at
erstatte DIFO/dotDK med en vilkårlig anden service-leverandør, så man ser
mindre farvet på tingene.

Opsummering:
1) Garanti for 100 % forekommer utroværdigt i it-branchen
2) Uplanlagte driftstop tæller ikke nødvendigvis som nedetid; man
definerer sig ud af de 100 %.
3) Worst case: en nedetid på to døgn om året er tilsyneladende acceptabelt
og medfører ingen sanktioner eller påvirker for den sags skyld udsagnet om
en oppetid på 100 %.
4) Hvori består garantien, hvis aftalen ikke overholdes?

Uddybning:

1) Først helt grundlæggende, at nogen i it-branchen reklamerer med 100 %
oppetid.

Lad os glemme dotDK, DIFO, DK-Hostmaster, Afilias, .dk og alt andet i den
dur for et øjeblik.

Lad os så sige, at en tjenesteleverandør (gmail, xbox live, dating.dk, den
lokale counterstrike-server, netradio, etc.) påstår, at de har 100 %
oppetid.

For en person, som har været i it-branchen i mange år, er den første
indskydelse så “Det lyder da rigtigt godt!” eller “Det er utroværdigt at
garantere 100 % oppetid for noget som helst!”. For mit vedkommende var det
det sidste udsagn, som poppede op i hovedet.

2) Derudover synes jeg, det er lidt tal-fifleri, at man definerer sig ud
af de 100 %, ved at uplanlagt driftstop ikke tæller som nedetid.

Igen, hvis vi ser bort fra de aktuelle firmaer og foreninger, så lad os
igen lade som om, at denne definition kom fra en vilkårlig anden
serviceleverandør. Denne havde et uplanlagt driftstop i flere timer, og
insisterer stadigvæk på, at deres oppetid er 100 % (fordi uplanlagte
driftstop ikke er nedetid).

Er det en forklaring, man vil acceptere? Og giver det klarhed for
forbrugere, at en måned med fx 99,7 % oppetid kan blive registreret som
100 % oppetid?

Jeg kommer til at tænke på, da Oracle omkring 2002 slog sig op på, at
deres 9i Application Server var “UNBREAKABLE” og altså var et sikkert
produkt. Der blev naturligvis fundet en del sikkerhedshuller, som
Oracle-DBAs skulle patche. Her var nærmeste svar blot, at “UNBREAKABLE”
var et marketing-udtryk, og ikke refererede til en teknisk egenskab ved
produktet.

3) Hvis oppetiden er på 99,5 % på en så vital service, kan det stadigvæk
bare betragtes som normal procedure, uden at nogen har mulighed for at
skride ind.

Et worst case-scenario kan give 4 timers driftstop hver måned = 48 timer
på et år. Det svarer til to døgn. Og det vil stadigvæk være normal
procedure, uden at nogen instans udefra er i stand til at kræve
forbedringer.

4) Det giver ingen mening at garantere noget uden en garanti.

Det omfatter så et løfte om at tingene fungerer i henhold til aftalen, og
for at dette ikke skal være et konsekvensfrit løfte (eller, med et grovere
ordvalg, et tomt løfte), skal der tilsvarende være en ordning, hvis det
lovede ikke overholdes.

Det kunne være en bod, kompensation, ophævelse af aftalen eller lignende.

Det er så op til en selv, om man overhovedet vil udstede garantier. Men
hvis man udsteder garantier, så skal de naturligvis overholdes.

Jeg håber, at dette afklarer min skepsis ved den fremlagte garanti.

Du er velkommen til at bruge ovenståede, hvis du vil poste, forwarde, etc.
hele eller dele af teksten.

- Peter Brodersen

Hvad folk snakker om for tiden

12. september 2008

Hijacking-hul hos DK Hostmaster. Læs også kommentarerne.